De Balkan doorheen 7.903 kilometer

Misschien inspireert het reisverhaal je voor vijf nieuwe bulletpoints op je bucketlist:

  • Slapen in een ton of houten wigwam op een camping
  • Offroad door Bosnië
  • Door de bergen van Montenegro trekken
  • Kiezen tussen de Transfagarasan of de Transalpina in Roemenië  
  • Een regenpak kopen

Alléén de richting zat in mijn hoofd. Langs waar ik zou doorgaan, langs waar ik terugkeerde, was niet bepaald. De weg zelf was de bestemming. Iedere halte kon gemakkelijk een bestemming voor een week zijn, zoals de Finse zussen dat hadden opgevat. Bovenal was het mij om de weg te doen, met weinig verwachtingen en zonder een vast schema.

Het relaas van twintig dagen doorheen de Balkan lees je hier.

Anakee III

De voorste Metzeler Tourance had 20.000 kilometer, de achterste 30.000 kilometer. Er was best nog wat overschot voor enkele zonnige ritten, maar de zelfzekerheid nam af in de regen.

Tijd dus, voor nieuwe schoenen. Ze liggen erop: Michelins Anakee III.   

Zuid-Engeland

Respect. Mateloos respect! Het vraagt ridderlijke moed hoe Theresa May – cool als een ice-tea – keer na keer haar brexitplan door het parlement joeg. Iedere keer gevallen; iedere keer weer opgestaan. Het zou me niet verwonderen mocht je haar in monokini zien, met ‘No’ op haar ene borst, ‘surrender’ op haar andere borst getatoeëerd.

Als er bij ons een probleempje is, lopen de politici weg en krijgen we een regering in kruipende zaken. We organiseren dan verkiezingen en breken records in het zoeken naar het compromis van het compromis. Een vierde van de tijd worden we niet geregeerd. Het doet je de vraag stellen of we al die parlementariërs en zoveel deelregeringen wel nodig hebben. De grootste groei in België situeert zich op het vlak van flitscamera’s en trajectcontroles. Heb je daar nu zo’n grote kabinetten voor nodig? 

‘De kiezer heeft de kaarten moeilijk geschud’, zeggen ze dan.

Mochten we nu eens een daadkrachtig overheidsapparaat hebben, eentje dat werkt, dat niet bezig is met kaarten, dan konden we net zoals in Engeland of Spanje met de motor op de busstrook rijden. Dan losten we het fileprobleem op door motorrijden aan te moedigen. Dan brachten we mensen samen met een motorgroet.

Ik ben te weinig onderlegd in politieke issues om dit te kunnen interpreteren. Ik kan niet uitmaken wat de beste formule is. Maar, er is een duidelijk verschil tussen ons en dat eiland ten noorden van ons. En, er zijn nog meer verschillen.

Nu er nog geen brexit is, er dus nog geen carnet de passage nodig is om een motor op Brits territorium te zetten, ging ik eens kort de sfeer opsnuiven in Zuid-Engeland. Het relaas van die toeristische minitrip vind je hier.