De eerste indrukken over de Transalp

Met een Ardennen-weekend van bijna zevenhonderd kilometer achter de rug, zijn dit de eerste impressies.

Het enthousiasme groeit met de kilometer en ik weet nu al dat de Transalp mijn vriend zal worden. Met mijn meter tweeënzeventig is het nog moeilijk ter plaatse manoeuvreren, te draaien en te keren, maar dat vraagt wat handigheid door oefening. No worry. De CBR leek mij in het begin ook veel zwaarder dan ik die nu ervaar. Waar de achten tussen de kegels van het rijexamen met de CBR een fluitje van een cent zouden zijn, ben ik daar helemaal zo zeker niet van met de Transalp. Ook dit wordt opnieuw wat oefenen.

Een stabiele motor, dat in ieder geval. In den draai heb ik het gevoel zeer standvastig de curve van de bocht te kunnen volgen. Alléén ontbreekt het mij nog wat aan vertrouwen in de noppenbanden om met dezelfde snelheid door de bocht te gaan als met een vlakkere band. De kans dat het volgende stel de Anakee 3 zal worden, is groot, maar we zijn bijlange zover nog niet.

Spielerei op de autostrade – zoals met de CBR – zit er niet in, maar op ieder moment kon ik met iedereen mee en gedurende de lange trip heeft het grote koppel ruimschoots de mindere power gecompenseerd. Om te reizen, de ideale motor. Minimalistisch, maar comfortabel. Op het einde van de tour voelde ik even mijn rug, maar bij het afstappen na toch wel een intensief motorweekend, had ik geen gekraakt of oververmoeid gevoel. Evenmin voelde ik tintelingen in de vingers of pijn aan de polsen tijdens het fietsen.

In zoverre er kan gesproken worden van een vermoeidheidsfactor, dan is die vooral toe te schrijven aan de turbulentie. Bij 120 kilometer per uur is het wat lawaaierig. Het lijkt mij aangewezen bij lange autostraderitten oordoppen in te doen of waar mogelijk, de autostrade te vermijden. Wie de ultieme oplossing heeft – ik heb al van alles gelezen -, steekt zijn vinger op.

Het gemiddelde verbruik tijdens de trip was 5,4 liter per 100, wat mij een aangename actieradius van ruim 300 kilometer geeft.  Ieder uur gaan er 220 Kcal af. Een Duvel voegt er op het einde van de rit 175 aan toe.

Nu nog afwachten wat het onderhoud op 12.000 kilometer zal kosten.

Beter dan in dit filmpje, of dit filmpje, kan ik het niet uitleggen.

2 Reacties

  1. Onderhoud op 12.000 km: 254,08 euro voor oliefilter, olie, remblokken achteraan, remolie overal, koelvloeistof, smeerproducten en werk. Luchtfilter en bougies bleken nog ok, carburatoren niet duidelijk of ze gesynchroniseerd werden. Werk: 2 uur 45. Lijkt me toch niet zo goedkoop voor wat het maar was. Remblokken aan 47 euro (btw incl.) zonder werkuren, tegenover de zelf gestoken remblokken – met korting – op de CBR aan 27,00 euro (btw incl.).
    Conclusie! Het loont de moeite om de simpele dingen zelf aan te leren. Dit type onderhoud had ik volledig zelf kunnen doen met drie liter olie, een oliefilter, remolie, wat koelvloeistof, kopervet en een koppeltje remblokken. Het had 95,00 euro gekost en de investering in wat gereedschappen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.