Additief

Een motor is zoiets als een goede vriend of vriendin, waar je een verhaal mee opbouwt, waar je het beste mee voor hebt. Lust die vriend(in) graag garnaalkroketten, dan serveer je die af en toe. Heeft die een hekel aan spinazie, dan komt dit niet op tafel. Het verhaal bouwt automatisch op.

95 of 98?

Of een CBR van 1998 al of niet 95 E10 benzine verdraagt is een welles-nietes discussie. Volgens de lijst van Febiac is ie niet geschikt. Volgens de lijst op Motorrad wel.  De meeste Honda’s na 1990, waaronder de CBR, zouden geschikt zijn. Hier is sprake van E10-proof vanaf 1993 (alleen de Goldwing GL 1500 valt omver op deze lijst), maar bij motoren met carburatoren kun je ‘minder goede’ prestaties verwachten bij lagere temperaturen. En, ja lap, de mijne heeft natuurlijk carburateurs.

Die E10 (tien percent bio-ethanol) blijkt kunststoffen en rubbers naar de vaantjes te helpen, de kleppen aan te tasten, voor oxidatie in het blok te zorgen en injectoren te verstoppen. Bij carburatoren is er een rijkere afstelling nodig. Het goedje bijt ook meer in op lakverf en vernis. Zo bio! Dit lijkt op een bijsluiter van een medicijn. Je mag of moet het innemen, maar als je alle mogelijke bijverschijnselen leest, ben je nog zieker dan te voor.

Intussen drinkt mijn CBR altijd die achtennegentig.

Minder bio, meer eco

Omdat mijn model intussen ook ruim meerderjarig is en ik er het residu van het gevaarlijke bio-spul wou uithalen, ben ik op zoek gegaan naar een reinigend – wellicht niet zo bio – additief. Ik kocht het benzineadditief op dezelfde manier als ik een fles wijn koop. Ik ben geen sommelier. In de meeste gevallen beslis ik op basis van het mooie etiket op de fles. Ik kende ook niets van additieven. Dus, maar STP Ultra 5 in 1 op basis van het etiket.

Het resultaat was verbluffend. Nu al meer dan vijftienhonderd kilometer geleden dat ik de voorgeschreven hoeveelheid in de tank klakte, en nog steeds is mijn benzineverbruik fors gedaald. Bij normaal verkeer is mijn consumptie gedaald van rond de 5,5 naar 4,6 liter (met duo 4,9 liter) per 100 kilometer. Ik neem aan dat het er binnenin dan ook veel properder uitziet.

Of dit additief schadelijker is dan die bio-ethanol en mijn motor binnen enkele duizenden kilometer helemaal uit elkaar rammelt, lees je hier. Tot nu toe is het nog steeds een aanrader. Is het niet meer bio, dan toch wel meer eco.

 

1 Reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.